Místo: | Praha |
Klient: | IPR Praha |
Architekt: | D3A |
Autor: | Jaroslav Zima, Tomáš Prouza |
Spolupráce: | Petra Barotková, Milan Bulva, Lenka Chmelířová, Miroslav Juren, Eva Macková, Jan Přikryl, Jana Školníková |
Soutěž: | 06/2015 |
Dopravní řešení: | ing. Daniel Polič, PhD., Ing. Filip Jiřík, Dipro, spol s.r.o. |
Krajinář: | Ing. Radmila Fingerová, Ing. Mirka Svorová, Ing. Jakub Finger, Atelier Partero |
Vodní hospodářství a krajinné inženýrství: | Ing. Jan Cihlář, Ing. Ondřej Pytl, VRV a.s. |
Magistrátem Prahy dlouhodobě připravovaný projekt rozšíření čistírny odpadních vod na Císařském ostrově si vysloužil kritické hodnocení městských částí Troja, Praha 7 a Praha 6. Projekt je přitom ve fázi dokončování prováděcí dokumentace. Soutěžní workshop, na kterém se podílelo pět vybraných týmů, měl nalézt řešení připomínkovaných problémů.
Nová vodní linka (NVL), jak se rozšíření provozu čistírny nazývá, pokryje bezmála třetinu celého Císařského ostrova. Umístění linky s sebou nese i nutnost tzv. „kompenzačních opatření“ minimalizujících vliv obřích rozměrů linky na průběh povodní v Trojské kotlině.
Opatření navržená v původním projektu spočívala zejména ve vykácení stromů, odtěžení navážek na ostrově a vytvoření průlehu před NVL. Dalším opatřením bylo otevření vrat plavebních komor v Podbabě doplněné profilem nového obtoku. Měníme zásadně přístup k těmto opatřením. V aktivní záplavové zóně, do které část Císařského ostrova patří, navrhujeme logičtější uspořádání území. Stávající jezdeckou halu v rámci kompenzačních opatření (a za peníze těchto opatření) přemisťujeme do polohy jižnější, na umělou vyvýšeninu, blíže plavebnímu kanálu. Vytváříme nový kanál a snižujeme terén v jeho okolí. Uvolňujeme tím cestu vodě v jejím nejjednodušším, přímém směru. Obtok plavebních komor, spolu s jejich otevřením, zachováváme.
Návrh zapojuje Císařský ostrov do života Trojské kotliny. Rozsáhlá, dnes neprostupná území, jsou nově organizována a zpřístupněna včetně břehů a podélné osy ostrova. Návrh upřesňuje možné využití střechy NVL s ohledem k značnému rozsahu technologických zařízení, které střecha obsahuje. Z tohoto důvodu nevyužíváme střechu pro požadované parkování, ale umisťujeme zde jezdeckou dráhu a cvičiště. Technologií, se návrh nedotýká. Ke změnám odchází v rozsahu objezdné komunikace po obvodu linky. Linka je ukryta v zemním valu a místa na její střeše, která nevyužívá jezdecký klub, spásají ovce.
Stávající vodní linku doporučujeme z hlediska dlouhodobé koncepce rozvoje území v budoucnu zakrýt a využít pro sport. Návrh nezakládá složité parkové úpravy vyžadující intenzivní a finančně náročnou údržbu.
Plán zobrazuje návrat k říční nivě v mezích možného, tj. v limitech daných nejrůznějšími infrastrukturálními stavbami a vodohospodářskými opatřeními. S preferencí přírodního charakteru Trojské kotliny jde i návrh její dopravní obsluhy veřejnou dopravou. Preferujeme plnou obsluhu území elektrobusy a říčními tramvajemi.
Úloha měla přinést též názor na tzv. „design manuál“. V našem podání není manuál pouhým výčtem výrobků lidské činnosti a jejich ztvárnění, ale měl by zahrnovat celkový pohled na „design“ Trojské kotliny včetně názoru na přírodní prostředí, které je její součástí.