Místo: | Kladno |
Klient: | Statutární město Kladno |
Architekt: | D3A |
Autor: | Jaroslav Zima, Tomáš Prouza |
Spolupráce: | Petra Barotková, Milan Bulva, Lenka Chmelířová, Miroslav Juren, Eva Macková, Jan Přikryl, Jana Školníková |
Využití: | konverze průmyslového areálu Vojtěšské huti |
Soutěž: | 2015 |
Vizualizace: | D3A |
Magistrát města Kladna uspořádal vyzvanou soutěž, která měla přinést vizi a strategii rozvoje území bývalé Vojtěšské huti ležící v samé blízkosti městského centra.
Vojtěšská huť je nedílnou součástí novodobé průmyslové historie a rozkvětu Kladna. Porevoluční doba huti příliš nepřála a areál chátral. Postupem doby se celé území proměnilo v nepřehledný propletenec vlastnických a nájemních vztahů provázený složitou situací stavu technické infrastruktury. Mnoho hodnotných staveb zcela zaniklo a některé přežily do dnešních dnů v žalostném stavu. Komplikované vlastnické vztahy jsou základním prvočinitelem návrhu. Privatizací přešla do rukou města pouze malá část území. Povětšině ve formě komunikací. Budovy a s nimi spojené pozemky jsou v soukromém vlastnictví. Při návrhu struktury zástavby je proto třeba hledat kompromis mezi veřejným zájmem a legitimním zájmem vlastníků. Prvním krokem k rozvoji území musí být dohoda o tom, co má být ve výsledku veřejným prostranstvím (ulicí, náměstím a parkem…) a co má zůstat veřejnosti nepřístupné. Je proto třeba určit hranici veřejného prostoru a území rozdělit na rozvojové plochy, tj. zastavitelná území a na plochy které zůstanou navždy prázdné, nezastavitelné. Dohoda o využití území ve formě regulačního plánu je základním stavebním kamenem rozvoje území. Všem účastníkům garantuje dlouhodobé cíle rozvoje. Reguluje a usměrňuje jejich činnost. Brání excesům činěným proti zájmům jednotlivých sousedů. Mezi investory tolik obávaná regulace se tak naopak stává ochránkyní jejich zájmů zajišťující jim kvalitu a standard prostředí, ve kterém se pohybují.
Navržený plán je dlouhodobým konceptem užívání území. Je to strategie rozvoje na mnoho desetiletí dopředu. V podstatě předkládá princip plánování městské struktury osvědčený vývojem všech našich měst.
Území je protkáno řadou železničních vleček. Tento fakt vnímáme jako velikou přidanou hodnotu území, fakt, který by měl býti střežen a upravován pouze s největším rozmyslem. Ve spojitosti s uvažovanou rychlodráhou Kladno – Praha by v budoucnu mohla býti část vleček využita pro, jak ji nazýváme, „Vojtěšskou dráhu“: Mezi konečnou rychlodráhy a autobusovým nádražím u centra Kladna může pendlovat vláček a ve formě veřejné dopravy efektivně obsluhovat rozvíjené území.
Nová zástavba je navrhována s respektem ke stávajícím prvkům industriální architektury. Třebaže dnes ještě není zřejmé, jaké využití stavby Vojtěšské huti v budoucnu naleznou, rozhodně je zřejmé, jakou obrovskou škodou by bylo o ně přijít.