2015 Letiště Václava Havla
Letiště Václava Havla
Místo: | Praha |
Architekt: | D3A |
Autor: | Eva Macková, Tomáš Prouza, Jaroslav Zima |
Spolupráce: | Petra Barotková, Milan Bulva, Lenka Chmelířová, Miroslav Juren, Jan Přikryl, Jana Školníková |
Ocenění: | 3. cena |
Soutěž: | 11/2015 |
Vizualizace: | D3A, visualarch.eu |
Model: | D3A |
Společnost ČESKÝ AEROHOLDING, a.s. vyhlásila ve spolupráci s Institutem plánování a rozvoje hlavního města Prahy veřejnou anonymní dvoukolovou urbanistickou soutěž na ideové řešení veřejného prostoru před terminály 1 a 2 Letiště Václava Havla.
Cílem zadavatele bylo zkvalitnění veřejného prostoru před terminály 1 a 2, a to zejména zpřehlednění a reorganizace dopravních toků v návaznosti na plánovanou železniční stanici, nový systém parkování, vytvoření reprezentativních pobytových prostranství, kultivace vegetačních úprav a reklamních ploch. Zároveň byla požadována vize urbanistického řešení s pevně zakotvenou dopravou pro výhledový stav na rok 2030.
Letiště Václava Havla má, ve srovnání s většinou evropských letišť, podstatnou odlišnost - blízkost k městskému centru a dobrou dostupnost individuální i městskou hromadnou dopravou. Ta bude s realizací železničního spojení ještě stabilizovanější a to i při očekávaném navýšení provozní kapacity letiště.
Letištěm projdou miliony lidí a pracují zde tisíce zaměstnanců. Je to potenciálně atraktivní prostředí - místo, které nás spojuje se světem, avionika je symbolem špičkových technologií.
Současný stav území však neodpovídá svému potenciálu. Území je využíváno příliš extenzivně a nekoncepčně, úroveň urbanismu i architektury je nízká, takže výraz je provinční, nereflektující kulturní a společenský význam Prahy.
Cestu změny vidíme v silném a atraktivním urbanistickém konceptu, který vytvoří rámec pro intenzivní rozvoj území. Přitáhne obory s létáním a cestováním spjaté, ale i obory zcela odlišné. Posílí služby, obchod, ubytování, bydlení a vzniknou rozmanité pracovní příležitosti. Vznikne kus nového města, které bude - kromě tranzitní funkce - čím dále i cílem. V případě kvalitní architektury bude reprezentativní branou města i republiky.
Doplněním nové části Terminálu 2 se uzavře podkovovité uspořádání letiště, sestávající z různorodých staveb, tak jak šel jeho vývoj od 60. let. Podél terminálů je neodmyslitelný pás parkovišť a nástupišť, obsluhovaný okružní třídou. Uvnitř, v srdci intravilánu letiště, je prostor pro nové kompaktní město s novou městskou osou.
Urbanismus má jednoduchý řád ve formě šachovnicové zástavby vzniklé doplněním stávajících staveb. Novou osu vytyčila železnice a náš návrh ji podtrhuje umístěním polyfunkční prostorové stavby s obchody, kavárnami, službami a zelení. Osa spojuje krajinu předpolí letiště s dominantou pylonu na straně jedné a budovu Terminálu 2 na straně druhé. Nové rozvojové plochy jsou na Osu napojeny a využívají možnosti spojení suchou nohou s Terminály 1 a 2 i dopravním terminálem železnice a autobusů. Dopravní obsluha je zajištěna z okružní třídy po obvodu zástavby.
Jednotlivé rozvojové plochy jsou vymezeny obvodem urbánního bloku a výškou stanovenou v relaci k hotelu, tj. 6 – 7 podlaží. Není specifikována struktura zástavby, ale preferuje se členění bloku na více objektů. Pro koncepci živého města doporučujeme podporovat kombinaci funkcí – kanceláře, konference, hotely, obchod, služby, ale i bydlení. Návrh předpokládá časové rozložení do desítek let. Stávající budovy policie a výtopny zůstávají plně funkční, ve výhledu je navrhujeme integrovat do nové výstavby, anebo zbořit a přesunou do jiné polohy.