Místo: | Praha |
Klient: | FA ČVUT, doc. Ing. arch. Jan Jehlík |
Architekt: | D3A |
Autor: | Jaroslav Zima, Tomáš Prouza |
Spolupráce: | P. Barotková, M. Bulva, L. Chmelířová, P. Jehlík, M. Juren, L. Kondrátová, L. Kutílek, E. Macková, J. Přikryl, J. Školníková |
Projekt: | studie, 2013-2014 |
Projekt je součástí výzkumného úkolu, zpracovaného pod vedením docenta Jehlíka na Fakultě architektury ČVUT. Výzkum byl zaměřen na zadávání územních plánů. Spolu s týmem hlavního řešitele, složeného z pracovníků fakulty, se práce účastnila celá řada externích spolupracovníků a externích kanceláří. Mezi tyto týmy patří také naše kancelář D3A.
V rámci výzkumu byl každý z týmů pověřen konkrétním úkolem. Nám připadla úloha hledání souvislostí plánu celku s plány tzv. mikroúrovně, sloužícími jako podklad v územním řízení. Úkolu jsme se zhostili za pomoci případových studií. Propojili jsme různé projekty, které jsme v Praze v minulosti zpracovávali, některé jsme zaktualizovali a některé jsme použili v podstatě bez úprav. Velké části území jsme řešili znovu, případně vůbec poprvé.
Abychom představili náš způsob práce a uvažování o městě, dovolili jsme si připomenout i starší projekty D. A. studia, architektonické kanceláře, ve které jsme do roku 1999 působili společně s Martinem Rajnišem. Domníváme se, že i po letech je tato práce svědectvím o přístupu určité konkrétní skupiny lidí k plánování města. Přístupu, který jsme dodnes nezměnili a který vnímá město na základě prověřených hodnot a prvků, z nichž je tvořeno. Tedy nikoliv jako místo názorových pokusů a experimentů. Proto se v textu neustále opakují slova jako měřítko, blok, ulice, náměstí, dům, park, nábřeží…
Vítejte v Praze, jaká by mohla být, kdyby… Protože naše práce započala na začátku devadesátých let a trvá dodnes, má toto ohlédnutí snad smysl. Někomu se budou možná naše vize rozvoje města, doprovázené konkrétním řešením dopravy, zdát nadnesené. Tomuto čtenáři si dovolíme připomenout, a dočte se to i na následujících stránkách, že stejně tak jsme přistupovali k pokračování Strahovského tunelu na Smíchově. Původní řešení mělo vésti po povrchu a zbořit polovinu Smíchova. Dnes jezdíme tunelem a Smíchov stojí. Jsme rádi, že tento konkrétní návrh naší kanceláře vzali nakonec dopravní inženýři za svůj a je zrealizován. Podobných, pro město milých a ohleduplných, zásahů a opatření najdete na následujících stránkách desítky. Nejsou to žádné úlety, ale řešení podepřená mnohaletou projekční praxí.
Vítejte v trochu jiné Praze.
Výsledky naší práce jsme pod názvem „Trochu jiná Praha“ vydali knižně v limitované edici sta kusů označené ISBN 978-80-260-7621-6.
Autorský výstup publikován na stránkách FA ČVUT Metodika zadávání územních plánů.
https://vp.fa.cvut.cz/wp-content/uploads/C04.pdf