Místo: | Letiště Václava Havla Praha |
Klient: | Český Aeroholding a.s. |
Architekt: | Aeropolis (rala, CMC, D3A) |
Autor: | Tomáš Prouza, David Chisholm, Radek Lampa |
Spolupráce: | Za D3A: Jaroslav Zima, Jan Pech, Milan Valeš, Jana Moudrá, Lenka Zemanová |
Využití: | Doprava, veřejný prostor |
Projekt: | 2017 |
Vizualizace: | D3A |
V průběhu prací na „Zastavovacím plánu centrální části letiště Praha Ruzyně“ došlo k urychlení projektu „Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla“ zahájením přípravy dokumentace pro stupeň UR, kterou zpracovává Metroprojekt Praha a.s. Jelikož má projekt přímou vazbu na navrhované řešení centrální části letiště, bylo nutno záběr návrhu v oblasti týkající se železniční stanice rozšířit a zpodrobnit v měřítku odpovídajícímu stupni DUR tak, aby byly projekty vzájemně zkoordinovány po provozní, dispoziční, technické a architektonické stránce.
Tak vznikla spolupráce mezi sdružením Aeropolis (rala, CMC, D3A) a projektanty z Metroprojektu Praha a.s., která probíhala jednak formou workshopů, předáváním nebo upřesňováním technických podkladů, dále i formou pracovních schůzek nebo prezentací rozpracovanosti na půdě IPR Praha. Výsledkem je architekty sdružení Aeropolis zpracovaná studie železniční stanice, jež se podstatně prolnula s návrhy od Metroprojektu do výsledné verze, která je zadáním pro rozpracování probíhajícího návrhu DUR. Kromě vlastní stanice se návrh a koordinace týkaly i vedení trati před stanicí, návrhu nejbližších staveb ve vazbě na stanici, návrhu vestibulů a jejich napojení na Terminál 2, únikových cest, odtahů VZT a také veřejného prostoru letiště nad stanicí.
Modernizace trati Praha – Kladno s připojením Letiště Václava Havla je jedním z nejrozsáhlejších připravovaných infrastrukturních projektů v ČR. Jejím cílem je napojit Letiště Václava Havla na železnici a modernizovat stávající jednokolejnou trať mezi Prahou a Kladnem. Na Letiště Václava Havla povede nově vybudovaná odbočka ze stanice Praha-Ruzyně. Modernizovaná trať z Masarykova nádraží by měla být v celém úseku dvoukolejná a elektrifikovaná. Ve špičce tak přímo na letiště bude možné vypravit až 6 párů vlaků za hodinu.
Pozn.: Aeropolis je sdružení tří architektonických kanceláří (rala, CMC, D3A), které bylo investorem (Český Aeroholding) osloveno pro vypracování návrhu Řešení centrální části letiště Praha Ruzyně. Architektonické týmy rala, CMC, D3A jsou oceněnými finalisty architektonicko - urbanistické soutěže (2015) „Řešení veřejného prostoru před terminály I a II Letiště Václava Havla Praha“. Ze vzájemné diskuze a veškerých procesů po skončení soutěže nakonec vyvstalo sdružení Aeropolis, jako kompaktní projekční tým.